Učíme se pohybovat a běhat ve Vibram FiveFingers®.

PRSTOVÉ BOTY VIBRAM FIVEFINGERS PRO ZDRAVÉ NOHY

Učíme se pohybovat a běhat ve Vibram FiveFingers®.

Již od vzniku Vibram FiveFingers® v roce 2006 je koncept minimalisku a především minimalistického běhu předmětem neutuchající veřejné debaty. Jak máme přistupovat k celé této minimalistické/na boso záležitosti? Pravdou je, že neexistuje žádný jednoznačně správný přístup – vše je složitější. Jako prominentní lídři na trhu bychom vám ovšem chtěli nabídnout náš pohled na věc. Věříme, že pohyb a běh ve Vibram FiveFingers® nás může učinit zdravějšími, šťastnějšími a více propojenými s naším vlastním tělem. Doufáme, že následující informace vám pomohou objevit, jakým způsobem můžete právě VY objevovat kouzla přirozeného pohybu.

Nošení Vibram FiveFingers® při běhu, fitness, vodních sportech či jen tak pro zábavu činí vaše nohy přirozeně silnějšími a zdravějšími. A přestože milujeme Vibram FiveFingers®, netvrdíme, že jsou to jediné boty, které kdy budete potřebovat. Je mnoho příležitostí, kdy vaše nohy potřebují ochranu klasické pevné boty. Jako ve všech aspektech života, i v obouvání je potřebná vyváženost. Vibram FiveFingers® poskytují zdravou alternativu ke klasické obuvi. Následování námi předložených rad vám pomůže pohodlně, bezpečně a efektivně přejít na Vibram FiveFingers®.

Poslouchejte své nohy!

Přechod na z tradičních bot na Vibram FiveFingers® může zabrat svůj čas. Pro někoho je to otázka týdnů, pro jiného měsíců, pro někoho to může být i rok či víc. Velmi záleží na typu vašeho chodidla, aktivitách, kterým se věnujete a způsobu, jakým se pohybujete. Pokrok, který zaznamenáte, bude na konci jistě stát za to – vaše nohy i celé tělo budou silnější a v lepší kondici. Vše závisí na vrozené biomechanice vašich nohou a těla a na stavu vašeho svalstva. Pamatujte si, že vylepšení schopnosti svalů a jejich využití při nošení Vibram FiveFingers® vede ke zlepšení výdže i síly. To má zákonitě pozitivní vliv na vaše tělo a celkovou fyzickou pohodu. Poslouchejte své tělo.

Přestaňte, pokud vás bolí klenba, nárt, či jakákoliv jiná část nohy!

Je důležité postupovat při přechodu na Vibram FiveFingers® pomalu, abyste si mohli postupně vybudovat potřebnou sílu v lýtkách a chodidlech a tím eliminovat jakékoliv nepohodlí. Období zvykání je normální, všechny příznaky nepohodlí by se měly minimalizovat po týdnu či dvou nošení. Při běhu ve Vibram FiveFingers® se občas může dostavit bolest klenby chodidla z došlapování příliš vpřed vzhledem k bokům a přílišného natahování prstů. Také k ní může přispět příliš tvrdý dopad na chodidlo.

Pokud zažíváte bolest, přestaňte a nechte své tělo se zahojit.

Bolavé, unavené svaly jsou normální, zatímco bolest kostí, kloubů či šlach značí zranění.

Ze začátku si s sebou nezapomeňte nosit svou běžnou obuv jako zálohu.

Pokud budete muset uprostřed svého cvičení přestat s Vibram FiveFingers®, můžete se přezout do svých měkkých běžeckých bot a pokračovat.

Krok 1: Porozumějte svým nohám

Vibram FiveFingers® napomáhají přirozené podobě a funkci vašich chodidel. Než učiníte přechod k stálému nošení Vibram FiveFingers®, je důležité se dokonale seznámit se svýma bosýma nohama pomocí série smyslových cvičení sestavených naší fitness poradkyní Stacey Lei Krauss.

Chodidla se skládají z 52 kostí, 66 kloubů, 40 svalů a stovek smyslových receptorů, šlach a vazů. Dohromady tvoří dva z nejúžasněji funkčních mechanismů našeho těla. Přesto má většina lidí pocit, že je na jejich chodidlech cosi vrozeně „špatného“: jsou příliš široká, úzká, klenba je moc vysoka, moc plochá… Tradiční boty se staly způsobem, jak tyto domnělé abnormálnosti „opravit“. Výsledkem toho se stavba našich chodidel stala skrytou, vzbuzující nelibost a velmi citlivou – až oslabenou. Chodidla si v naší kultuře získala nálepku čehosi „vadného“, co je pomocí bot „opravováno“.

Naše smyslová cvičení vám pomohou znovu objevit nesmírný potenciál vlastních chodidel a dospět k lepšímu porozumění toho, jak vypadají, jaké pocity vyvolávají a jak fungují – před i po přechodu na Vibram FiveFingers®.

Krok 2: Zkoušejte různé povrchy

Choďte, osahávejte, objevujte. Vaše chodidla určí tempo vašeho pokroku.

Tenká, ohebná a přetvořená podrážka vašich Vibram FiveFingers® dovoluje chodidlům volně se ohýbat a kroutit. Každý z pěti prstů je samostatně oddělen – tak jako na vaší noze. Díky těmto vlastnostem je každý krok ve Vibram FiveFingers® lekcí o struktuře, teplotě a biomechanice.

Vaše chodidla jsou vynikající pro sbírání informací. Tisíce nervových zakončení posílají cenné informace do mozku a sdělují vašemu tělu, kde v prostoru se nachází a s jakým terénem je v kontaktu. Aktivní stimulací těchto zakončení dosáhnete lepší rovnováhy, prokrvení a celkového zdraví chodidel.

  • Začněte procvičováním námi doporučených smyslových cvičení a všímejte si, jak se vaše chodidla cítí.
  • Poté zkuste chodit po různých typech povrchů. To je jeden z nejpochopitelnějších a nejjednodušších způsobů, jak stimulovat a procvičovat chodidla. Objevujte svůj domov a jeho okolí na boso nebo ve Vibram FiveFingers®. Všímejte si, jaké máte pocity na hladkých/drsných površích a zkoušejte rozeznat signály, které vaše chodidla vysílají do mozku.

Nejspíš si všimnete, že se vaše chodidlo instinktivně přizpůsobuje rozdílným povrchům. Experimentujte v bezpečném prostředí – na trávě, koberci, hlíně, oblázcích, hladkých kamenech – vždy mějte oči otevřené a dávejte si pozor na případné nebezpečné předměty.

Povrchy

Krok 3: Program cvičení pro chodidla

Dvoutýdenní posilující trénink.

Teď, když jste se začali seznamovat se svými vlastními chodidly, pravděpodobně jste si všimli, že nemají moc síly. Je těžké roztáhnout či ovládat prsty? Nebo jsou vaše nohy po delší chůzi na boso bolavé a unavené? Abyste mohli bezpečně přejít k nošení Vibram FiveFingers® při běhu a cvičení, silně doporučujeme následující cviky pro posílení chodidel.

Provádějte následující cviky ve třech setech po 20 opakováních, tři až pětkrát týdně po dobu dvou týdnů. Vaše nohy se možná budou po cvičení cítit unaveně, ale neměli byste pociťovat výraznou bolest. Na konec se tato série cvičení stane vaší běžnou rozehřívací rutinou.

  1. Zvedněte patu
  2. Sevřete palce
  3. Pokrčte/propněte špičky
  4. Roztáněte prsty/poklepejte palcem
  5. Postavte se na vnitřní/vnější stranu chodidel
  6. Zvedněte ručník ze země a podejte si ho z jedné nohy do druhé
  7. Nikdy nepodceňujte moc chůze na boso či ve Vibram FiveFingers®. Hodina až dvě běžné každodenní aktivity prováděné ve Vibram FiveFingers®je skvělým způsobem, jak postupně vybudovat svalstvo chodidel a kotníků.
Zvednutí paty Rukojeť Dorzální flexe
1. zvednutí paty 2. rukojeť 3. dorzální flexe
Plantární flexe Rozevření prstů Klepání prsty
3b. plantární flexe 4a. rozevření prstů 4b. klepání prsty
Přehnané everze Přehnané inverze Zvedání ručníku ze země
5a. přehnané everze 5b. přehnané inverze 6a. zvedání ručníku ze země
Předávání ručníku do druhé nohy
6b. předávání ručníku do druhé nohy

Přechod na Vibram FiveFingers®

Pravidlo #1: Vždy naslouchejte svému tělu.

Každé chodidlo je jiné, proto je důležité naslouchat právě těm svým. Uvádíme zde některé často kladené dotazy ohledně běhu a cvičení ve Vibram FiveFingers® s odpověďmi Lékařského poradního sboru Vibram. Pro další informace navštivte sekci časté dotazy.

Kolik času zabere přechod na Vibram FiveFingers®?

Pro někoho je to otázka týdnů, pro jiného měsíců, pro někoho to může být i rok či víc. Velmi záleží na typu vašeho chodidla, aktivitách, kterým se věnujete a způsobu, jakým se pohybujete. Pokrok, který zaznamenáte, bude na konci jistě stát za to – vaše nohy i celé tělo budou silnější a v lepší kondici. Vše závisí na vrozené biomechanice vašich nohou a těla a na stavu vašeho svalstva. Pamatujte si, že vylepšení schopnosti svalů a jejich využití při nošení Vibram FiveFingers® vede ke zlepšení výdže i síly. To má zákonitě pozitivní vliv na vaše tělo a celkovou fyzickou pohodu. Poslouchejte své tělo.

Z nošení Vibram FiveFingers® mě bolí nohy. Je to normální?

Období zvykání je normální. Ze začátku si potřebují vaše chodidla a lýtka nabrat sílu a pohyblivost. Nepříjemné pocity by se měly minimalizovat po jednom až dvou týdnech. Nezapomeňte postupovat pomalu a zaměřit se na budování síly chodidel a lýtek.

Nosím ortopedické vložky. Mohu přesto používat Vibram FiveFingers®?

Vibram FiveFingers® jsou navrženy pro přirozenější pohyb chodidel. Jako takové jsou určeny pro nošení přímo na chodidle, dovolujíc tak vaší noze se pohybovat skoro jako na boso. Ortéza je pomocné zařízení, které podporuje funkce vaší nohy a kompenzuje případné odchylky. Snaha o použití ortézy spolu s Vibram FiveFingers® by popírala její význam. Pokud máte velmi ploché nohy, budete se muset k nošení Vibram FiveFingers® propracovat postupně, jelikož vaše svalstvo se bude muset přizpůsobit a získat sílu.