Běh - časté dotazy

PRSTOVÉ BOTY VIBRAM FIVEFINGERS

Běh - časté dotazy

Při běhu ve Vibram FiveFingers mě bolí nohy, měl bych je nadále používat?

Jistá míra nepohodlí je častým jevem na začátku nošení FiveFingers, odvíjí se od typu chodidla a běžeckého stylu, neměla by však být dlouhodobá. Pokud bolest přetrvává, neměli byste FiveFingers dále používat stávajícím způsobem. Při přechodu na FiveFingers je stěžejní pomalé tempo a budování dostatečné síly chodidla.

Vibram FiveFingers® nemají odpruženou patu. Co z toho vyplývá pro biomechaniku mého běhu?

Pro klasické běžecké boty je typické, že je pata umístěna výš než špička. U Vibram FiveFingers® jsou na stejné úrovni, tudíž pata není odpružená. Pokud jste zvyklí na těžký došlap na patu při běhu či chůzi, budete se pravděpodobně při používání FiveFingers muset přeučit na jiný způsob došlapu. To je ovšem změna k lepšímu. Došlap na patu není pro lidi přirozený, obzvlášť ne při běhu. Zkuste běh na boso, uvidíte rozdíl. Pokud byste běželi bosi s důrazným nášlapem na patu, přivodili byste si rychle pohmožděninu nebo dokonce zlomeninu. Jedním z cílů FiveFingers je podpořit nášlap na přední část nohy. Tento způsob běhu je bezpečnější a vede k menšímu množství úrazů, navíc je biomechanicky rozumnější z hlediska úspory energie a vhodnějšího rozložení váhy.

Mohu používat své běžné boty na běh a zároveň Vibram FiveFingers® na trénink?

Ano, trénink ve Vibram FiveFingers® posiluje vaše chodidla a pomáhá vám docílit lepších běžeckých výsledků, obzvlášť pokud i při běhu v klasických botách čerpáte z technik, které jste se naučili při použití FiveFingers. Přesto vám doporučuje při souběžném použití FiveFingers a klasických bot vyhledat alespoň boty s tenkou, plochou podrážkou, které vám umožní zachovat co nejlepší techniku. Je běžné nejprve střídat klasické boty a FiveFingers a po zvládnutí bosé techniky a dostatečném posílení chodidla přejít zcela na FiveFingers.

Jak dlouho potrvá, než uvidím výsledky svého tréninku?

Změna vašeho běžeckého stylu (na přirozenější nášlap na přední část chodidla) by se měla projevit prakticky okamžitě, následovaná několika týdny přizpůsobování. Zlepšováním techniky a posilováním chodidla budete postupně schopni dosáhnout i vyšší rychlosti a větších vzdáleností. Je důležitý zůstat při přechodu na Vibram FiveFingers trpěliví. Nezapomínejte, že se učíte nové atletické dovednosti. Mnoho běžců pociťuje potřebu běhat stejné vzdálenosti ve FiveFingers jako ve svých klasických botách v příliš krátkém čase. To qmůže vést k úrazům z přetížení, jelikož svaly a šlachy potřebují dostatek času, aby si vybudovaly sílu potřebnou pro běh přes špičku. Pomalé, ale vytrvalé tempo přechodu vám pomůže získat potřebnou sílu pro dlouhodobý úspěch.

Tipy pro přechod k FiveFingers:

  • Zde naleznete další tipy pro běhání přes špičku.
  • V prvních dvou až třech týdnech neběhejte víc než 10 % z vaší dosavadní běžné vzdálenosti.
  • Po dvou až třech týdnech začněte zvyšovat vzdálenosti přibližně o 10 až 20 % každých pár týdnů.
  • Pokud při běhu cítíte bolest, zastavte! Vždy to můžete zkusit znova za pár dní.
  • První měsíc neběhejte dva dny po sobě.
  • Protáhněte se před každým během, zaměřte se na lýtka a chodidla. Tyto svaly Vibram FiveFingers stimulují nejvíce.
  • Pokud se ani po několika týdnech tréninku nezbavíte nepříjemných pocitů a bolesti, je potřeba si odpočinout a zmenšit běhané vzdálenosti.